Мільйони на рекламу від запорізької мерії

Запорізька мерія передала приватній газеті, пов’язаній з екс-радницею Буряка, 1,9 мільйона гривень. Тепер в ній рекламують мера та роздають безкоштовно.
В останні два тижні в центрі Запоріжжя активно роздають газету «Запорозька Січ». Вона повністю присвячена досягненням міської влади під керівництвом Володимира Буряка. Сторінки газети рясніють фотознімками з мером. Оголошений тираж номерів, що роздаються безкоштовно, складає 100 000 примірників.
Газета є приватним підприємством, тобто таким, що має на меті отримання прибутку. Безкоштовна роздача примірників навряд чи поліпшує стан газети. Але при цьому варто знати, що «Запорозька Січ» фактично продовжує існувати за бюджетний кошт, а її керівниця пов’язана з колишньою радницею Володимир Буряка, а нині власницею розкішного салону краси в центрі міста Наталею Зайченко. Наразі роздача газети дуже схожа на агітацію за бюджетний кошт.
1,55 мільйона гривень «Запорозька Січ» отримала з бюджету ще на початку 2020 року. Ще один тендер на 304 тисячі гривень мерія розіграла минулого тижня. Підприємство, пов’язане з оточенням Буряка, виграє тендери мерії без конкурентів.
ЯК ІСНУЄ “ЗАПОРОЗЬКА СІЧ”
Газету було засновано 1990 року рішенням Запорізької міської ради. Її головним завданням визначали діяльність місцевої влади. Звісно, про її критику не йшлося. Газета публікувала офіційну позицію мерії, роз’яснювала її рішення, оприлюднювала документи, оголошення.
У 2018 році, відповідно до закону про роздержавлення ЗМІ, Запорізька міська рада перестала бути власником газети. Її бенефіціаром спочатку став редактор Володимир Рибальченко, а 2019 року Анастасія Богданова.
Найбільшим замовником матеріалів у газеті при цьому залишається Запорізька міська рада.
Лише на початку 2020 року мерія замовила газеті публікацій на 1,55 мільйона гривень. Більшість замовлень віддали без конкурсу. Окрім мерії в «Запорозькій Січі» рекламу майже ніхто не замовляє. Запорізька АЕС останні три роки раз на рік робить в газеті замовлення на 140 тисяч гривень. Сума інших замовлень, не пов’язаних з мерією, не перевищує 60 тисяч гривень.
Безпосередньо цього року виконавчий комітет міськради замовив газеті публікацій на 174 тисячі гривень. Підрозділами мерії, що також віддали гроші, стали інспекція з благоустрою (303,8 тисяч гривень та 97 тисяч гривень), управління транспорту (358 тисяч гривень), департамент фінансової та бюджетної політики (98,7 тисяч гривень), департамент комунальної власності (389 тисяч гривень), департамент архітектури (198 тисяч гривень) та управління екології (192 тисяч гривень). Останнє має загальний бюджет на 2020 рік всього близько 7 мільйонів гривень та посідає останнє місце серед підрозділів мерії за видатками. До «Запорозької Січі» цей департамент перевів 3% свого річного бюджету.
Крім того, кошти переказувало КП “Водоканал” (42 тисячі гривень) та концерн “Міські теплові мережі” (49,9 тисяч гривень).
Суперником «Запорозької Січі» інколи виступала фірма «Рік-стар» запорізького активіста Андрія Бартиша. Він не мав шансів, адже тендерні умови були виписані саме під «Запорозьку Січ». Наприклад, вказана вимога виходу газети двічі на тиждень протягом останніх 20 років.
Загалом цього року “Запорозька Січ” отримала замовлень від мерії не менше ніж на 1,9 мільйона гривень.
КОМУ НАЛЕЖИТЬ ВИДАННЯ
Власниця газети Анастасія Богданова є також директоркою фірми «Група Персона», що між тим вказала своїм видом діяльності видання газет.
Ця фірма належить Наталії Зайченко – колишній продюсерці та телеведучій запоріжсталівського телеканалу «ТВ-5», згодом радниці мера Володимира Буряка, згодом власниці салону краси в центрі міста.
Однойменний салон Persona облаштовано у приміщенні почтового відділення на бульварі Шевченко. Заклад у 2019 році відкрила Маша Єфросініна. Соцмережі салону одразу повідомили про те, що його обирають відомі персони Запоріжжя.
Відкриття салону висвітлював муніципальний телеканал, що медійники розцінили як приховану рекламу.
Банер елітного салону краси закріплений і на головному сайті «Запорізокої Січі», що цього тижня повідомляла, наприклад, про запуск тролейбусу та особливості проїзду для пільговиків.
Директор «Запорозької Січі» та працівниця Зайченко Анастасія Богданова на своїй сторінці у Facebook публікує фото з салону краси Persona з підписом про радісний життєвий шлях.

ЧИ МОЖНА ВВАЖАТИ РОЗДАЧУ ГАЗЕТИ НЕЗАКОННОЮ АГІТАЦІЄЮ
Газету “Запорозька Січ”, яка отримала з бюджету міста мільйони, продовжують роздавати у Запоріжжі безкоштовно. Один із останніх номерів газети так само присвячений здобуткам Володимира Буряка, який повторно балотується на пост міського голови. Чи можна у такому випадку роздачу газети вважати незаконною агітацією? Ми запитали у юристів.
“З точки зору закону не існує перешкод для участі колишнього комунального, а нині приватного підприємства у тендерах на закупівлю послуг з розміщення інформації. Разом з тим, розміщення агітації у друкованому виданні повинно відповідати загальним принципам агітації, що встановлені Виборчим кодексом – за рахунок коштів виборчого фонду, на підставі договору, з рівними розцінками для усіх кандидатів”, – розповідає Денис Штабовенко, голова юридичної компанії “Радник” .
Він уточнює: інша справа, коли видання розміщує приховану агітацію, яка не маркується як політична реклама та не оплачується кандидатом. Такі публікації мають і повинні бути предметом оскарження як спостерігачами, так й іншими кандидатами.
“Але за відсутності доказів змови при проведенні тендерів, а також розміщення прихованої агітації, говорити про порушення з боку кандидата, який одночасно є мером, з точки зору закону – не можна”, – підсумовує Денис Штабовенко.
Тож можливо у цьому році газета ще отримає фінансування з бюджету. Отже наступного разу, отримуючи «Запорозьку Січ», згадайте про те, що вона створюється фактично за ваш кошт.
Євген Зюзін,
для “Запорізького проекту розслідувань”
“Запорізький проект розслідувань” – це незалежний проєкт якісної аналітики та розслідувань про життя Запоріжжя. Ви можете допомогти нам створити більше публікацій, зробивши грошовий переказ.